Dagens rikspucko #1

Jag, mamma och Ronja sitter och kollar när grannarna "uppfostrar" sin vita herdehund. Dom har anlitat en hundtränare (eller vad han nu vill kalla sig för - idiot tycker jag passar perfekt) och han ska visa dom hur dom ska gå till väga. Problemet är att han är en jubelidiot. 1) Hunden är livrädd för honom. Hukar undan med svansen mellan benen och försöker komma bort från honom 2) Människan ska nu visa hur man ska göra med hunden. Så han griper tag i nackskinnet (på sidorna) på hunden och börjar att ruska hunden. Fram och tillbaka. Observera här att han alltså står och river, ruskar och gör illa en redan nervös, stressad och rädd hund.

Sedan får hundens matte ta över och hon fortsätter med slitandet. Hunden är fortfarande rädd. Plus att den har försökt hugga både matten, hussen och tränaren flera ggr nu. Plus att jag kan tänka mig att hussen och matten är rejält stressade över allting och inte hanterar situationen bra. För ens egna energi är ju det viktigaste. Plus att direkt efter hunden försökte hugga matten så klappade matten hunden. Bra, uppmuntra ett dåligt beteende, gör det.

Och jag blir så arg att jag kokar. Man ska aldrig behöva göra illa en hund för att den ska förstå vad man vill. En hund kommer inte förstå vad du vill om du gör illa den. Det blir motsatt effekt. En hund ska respektera dig för att du är "flockledare" och dominant. Inte för att den är livrädd för dig. Gah, jag blir så arg. Och att en utbildad hundtränare gör så mot en hund? Jag satt bara och väntade på att en knytnäve skulle flyga över hundens nos. Det hade inte förvånat mig för fem öre. Ni kanske tror att han bara ruskade till lite - men det gjorde han inte. Han ruskade. Hårt. Det såg brutalt ut.

Sedan att vita herdehundar tydligen är instablia i psyket gör ju inte saken bättre. Så, nae, jag tänker inte bara sitta och kolla på. Jag ska leta upp detta rikspucko till hundtränare och skicka ett mail för att berätta till honom vilken jävla idiot och okunnig människa han är! Jag förstår faktiskt inte hur vissa människor får jobba med djur av olika slag. Och jag vet inte, det finns säkert många som tycker att en hund ska 'tåla lite'; men i mitt huvud är det oacceptabelt att vinna över en hunds respekt med våld. Det blir aldrig bra i slutändan.

2010-03-28 @ 18:16:10

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback